11-20-2024 22:42
Κέρκυρα
- Κατηγορία: Εκπαίδευση
Με υποχρεωτικές υπερωρίες καλύπτουν κενά
Πληθαίνουν οι καταγγελίες τόσο στη Δυτική Αττική, όσο και σε άλλες περιοχές, σύμφωνα με τις οποίες ανατίθενται υποχρεωτικές υπερωρίες σε συναδέλφους και συναδέλφισσες, ως «μέσο κάλυψης» των υπαρχόντων κενών. Να επισημάνουμε ότι στη ΔΔΕ Δυτ. Αττικής, καταγράφονται ακόμα περίπου 300 ώρες ΠΕ03 και άλλες 300 ώρες για τον κλάδο ΠΕ04! Είναι προφανές ότι μετά την αποτυχία του υπουργείου να κόψει προσωπικό μέσω των ολιγομελών, που με τους αγώνες του εκπαιδευτικού κινήματος εγκρίθηκαν ουσιαστικά στην περιοχή της Δυτ. Αττικής στο σύνολό τους, η κυβέρνηση δοκιμάζει άλλη μέθοδο για αν πετύχει τα πολυπόθητα πλεονάσματα.
Επισημαίνει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή της η Α΄ Ε.Λ.Μ.Ε. ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ( Ελευσίνα)=
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Για την κάλυψη των κενών μέσω της ανάθεσης υποχρεωτικών υπερωριών
Πληθαίνουν οι καταγγελίες τόσο στη Δυτική Αττική, όσο και σε άλλες περιοχές, σύμφωνα με τις οποίες ανατίθενται υποχρεωτικές υπερωρίες σε συναδέλφους και συναδέλφισσες, ως «μέσο κάλυψης» των υπαρχόντων κενών. Να επισημάνουμε ότι στη ΔΔΕ Δυτ. Αττικής, καταγράφονται ακόμα περίπου 300 ώρες ΠΕ03 και άλλες 300 ώρες για τον κλάδο ΠΕ04! Είναι προφανές ότι μετά την αποτυχία του υπουργείου να κόψει προσωπικό μέσω των ολιγομελών, που με τους αγώνες του εκπαιδευτικού κινήματος εγκρίθηκαν ουσιαστικά στην περιοχή της Δυτ. Αττικής στο σύνολό τους, η κυβέρνηση δοκιμάζει άλλη μέθοδο για αν πετύχει τα πολυπόθητα πλεονάσματα.
Το ΔΣ της Α ΕΛΜΕ Δυτ. Αττικής αντιτίθεται για πολλούς λόγους στην ανάθεση υποχρεωτικών υπερωριών.
1. Με τις υπερωρίες στερείται η εργασία από συναδέλφους αναπληρωτές που περιμένουν με αγωνία να βρουν μία θέση στην εκπαίδευση.
2. Οι υπερωρίες επιβαρύνουν τρομακτικά τις εργασιακές συνθήκες των συναδέλφων και συναδελφισσών, ιδιαίτερα των νεότερων (νεοδιόριστων και αναπληρωτών). Ας σκεφτούμε πώς είναι δυνατόν ένας / μία συνάδελφος με ωράριο 23 ωρών να αναλάβει 2, 3, ακόμα και 5 (!!) ώρες υπερωρία! Είναι προφανές ότι θα προκληθεί έντονη εργασιακή εξουθένωση. Απέναντι στο πάγιο αίτημά μας για μείωση του ωραρίου και επαναφορά του στα πριν το 2014 επίπεδα, το υπουργείο απαντά με έμμεση αύξηση του ωραρίου!
3. Η εξουθένωση με τη σειρά της απειλεί την επί της ουσίας κάλυψη σε παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό επίπεδο των μορφωτικών αναγκών των μαθητών. Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι ένας συνάδελφος που εργάζεται 2 εξάωρα και 3 πεντάωρα την εβδομάδα, θα μπορεί να έχει την ηρεμία και την ικανότητα να εκτελέσει πλήρως και ουσιαστικά όλα τα καθήκοντα που απορρέουν, όπως η προετοιμασία των μαθημάτων, οι εφημερίες και όλα τα υπόλοιπα εξωδιδακτικά καθήκοντα που του / της έχουν ανατεθεί (υπεύθυνη τμήματος, προετοιμασία εορτών, ενημέρωση γονέων κλπ) και αυτή καθ΄ αυτή τη διδασκαλία σε ένα απολύτως πυκνό ωράριο.
4. Εφόσον τα κενά που υποτίθεται ότι επιδιώκεται να καλυφθούν αφορούν 300 ώρες όπως παραπάνω αναφέρθηκε, η κάλυψή τους με υποχρεωτικές υπερωρίες είναι απολύτως αδύνατη, διότι προφανώς θα ανατεθούν σε πολύ μεγάλο αριθμό συναδέλφων και συναδελφισσών, και ειδικά στον κλάδο ΠΕ04 είναι πολύ πιθανό να εμπλέξουν διαφορετικές ειδικότητες να αναλαμβάνουν μαθήματα άλλων ειδικοτήτων.
5. Η επίκληση του Ν. 4823/2021 άρθρο 100 και 101 δεν πρέπει να γίνεται από κανέναν διότι τα άρθρα αυτά αφορούν τη δυνατότητα και όχι την υποχρέωση των Διευθυντών / Διευθυντριών να αναθέσουν υπερωρίες. Συγκεκριμένα αναφέρεται:
Ο Διευθυντής ή ο Προϊστάμενος της σχολικής μονάδας δύναται να αναθέτει σε εκπαιδευτικό που έχει τοποθετηθεί στη σχολική του μονάδα υπερωριακή διδασκαλία, υποχρεωτική ή προαιρετική, έως πέντε (5) ώρες την εβδομάδα, για την κάλυψη διδακτικών αναγκών.
Η θέση της ΕΛΜΕ είναι ότι οι Διευθύντριες και οι Διευθυντές δεν πρέπει να κάνουν χρήση αυτού του δικαιώματος διότι η αντίστοιχη εντολή έχει αντισυναδελφικό χαρακτήρα. Το καθήκον τους καθώς και το καθήκον όλων μας είναι να απαιτήσουμε να καλυφθούν όλα τα κενά με ευθύνη του υπουργείου και όχι εις βάρος των συναδέλφων!
6. Από καμία διάταξη δεν προκύπτει ότι ο συνάδελφος ή η συναδέλφισσα που αναλαμβάνουν την υπερωρία είναι όσοι / όσες έχουν τα λιγότερα μόρια τοποθέτησης. Δεν προβλέπονται συγκεκριμένα κριτήρια για το σε ποιον ή ποια γίνεται η ανάθεση.
7. Ακόμα και το «τυράκι» των παραπάνω αποδοχών είναι ερώτημα, με την έννοια ότι οι υπερωρίες που ανατέθηκαν το 2023-2024 ακόμα δεν έχουν πληρωθεί! Επισημαίνουμε παράλληλα ότι καμία υπερωρία δεν πληρώνεται αν δεν τηρείται η προϋπόθεση που προβλέπει ο 4823 ότι:
«Η ανάθεση υπερωριακής διδασκαλίας, κατά το προηγούμενο εδάφιο, επιτρέπεται μόνο εφόσον, οι εκπαιδευτικοί της ίδιας ειδικότητας που υπηρετούν στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα καλύπτουν πλήρως το υποχρεωτικό τους διδακτικό ωράριο και δεν υπάρχουν πλεονάσματα ωρών της ίδιας ειδικότητας σε σχολικές μονάδες της ίδιας ή όμορης ομάδας σχολείων».
Συνάδελφοι και συναδέλφισσες, στο πλαίσιο προστασίας των εργασιακών μας συνθηκών, το ΔΣ κηρύσσει κυλιόμενες μονόωρες, δίωρες τρίωρες στάσεις εργασίας καθημερινά για όλες τις ώρες που ανατίθενται υπερωριακά, για να χρησιμοποιηθούν από οποιονδήποτε συνάδελφο ή συναδέλφισσα που δεν επιθυμούν να αναλάβουν τις υπερωρίες και παρόλα αυτά τους ανατίθενται με εντολή της Διεύθυνσης της σχολικής τους μονάδας.
Η στάση εργασίας οδηγεί σε μη πληρωμή τους εφόσον δεν τις παρέχουν. Παράλληλα ακυρώνει ουσιαστικά την ανάθεσή τους. Για τη νομιμότητα των στάσεων αυτών καθώς και για το ότι δεν οδηγούν σε οικονομική επιβάρυνση μεγαλύτερη από το κόστος των ωρών που δεν έχουν παρασχεθεί, παραθέτουμε αυτούσια τη γνωμοδότηση της Μ. Μ. Τσίπρα (νομική σύμβουλος της ΔΟΕ).
«Οι στάσεις εργασίας σε «υποχρεωτική» υπερωρία, αφού δεν εντάσσονται στο υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο, δεν περικόπτονται από το μισθό του εκπαιδευτικού. «…η περικοπή αποδοχών για την μερική ή πλήρη αποχή από τα καθήκοντα των υπαλλήλων, γίνεται με βάση το υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο…η επέκταση του «υποχρεωτικού» διδακτικού ωραρίου και στις (μη παρασχεθείσες ώρες υπερωριακής απασχόλησης) και η βάσει αυτής περικοπή αποδοχών για μη παρασχεθείσες ώρες υπερωρίας, είναι πολλαπλώς παράνομη αφού α) αντίκειται στο άρθρο 20 του ν.4024/2011, καθώς η υπερωριακή απασχόληση αμείβεται αυτοτελώς και δεν συνιστά τακτικές αποδοχές, οι οποίες περικόπτονται σε περίπτωση αποχής ή απεργίας β) αντίκειται στο άρθρο 43 του ν. 3528/2007 αφού περικόπτονται αποδοχές για παρασχεθείσα εργασία, καθώς οι … εκπαιδευτικοί τήρησαν το υποχρεωτικό διδακτικό τους ωράριο ενώ δεν τους ζητήθηκε παροχή διοικητικού έργου στα πλαίσια του εργασιακού τους ωραρίου. Επιπροσθέτως, αντίκειται στην λογική, αφού περικόπτονται τακτικές αποδοχές, που αντιστοιχούν στην παρασχεθείσα εργασία, προκειμένου να «καλυφθούν» ώρες αποχής από μη εκτελεσθείσες ώρες υπερωριακής απασχόλησης, οι οποίες ωστόσο, εάν είχαν παρασχεθεί θα αμείβονταν αυτοτελώς. Με τον τρόπο αυτό, ωστόσο, η περικοπή αποδοχών στους εκπαιδευτικούς δεν αποτελεί αντιστάθμισμα για μη παρασχεθείσα εργασία αλλά οικονομική «ποινή» γιατί δεν τέλεσαν τις υπερωρίες, που τους ανατέθηκαν, πράγμα πλήρως απαγορευμένο με βάση το νόμο 1264/1982 και τις Διεθνείς Συμβάσεις Εργασίας 89 και 98, που προστατεύουν την συλλογική εργατική δράση.»
Με βάση το παραπάνω, η στάση εργασίας στην ώρα της υποχρεωτικής υπερωρίας οδηγεί μόνο σε μη πληρωμή αυτής της ώρας και όχι σε άλλη περικοπή μέρους του μισθού που καλύπτει το κανονικό υποχρεωτικό ωράριο του εκπαιδευτικού. Είναι σαφές άρα, ότι σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί λύση στην κάλυψη των υπαρχόντων κενών, η υποχρεωτική ανάθεση των υπερωριών. Συνεχίζουμε να απαιτούμε πλήρη κάλυψη όλων των κενών με τις απαραίτητες προσλήψεις εκπαιδευτικών. Ζητάμε από τις Διευθύντριες και τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων να μην αναθέτουν υποχρεωτικές υπερωρίες, δηλαδή να μην κάνουν χρήση του νόμου (εφόσον διευκρινίστηκε ότι δεν αποτελεί υποχρέωσή τους αλλά δικαίωμα) αλλά συλλογικά μαζί με την ΕΛΜΕ να διεκδικήσουμε την κάλυψη όλων των κενών με τρόπο που δεν θα επιβαρύνει το εκπαιδευτικό προσωπικό. Ζητάμε από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης Δυτ. Αττικής να ασκήσει πίεση στο ΥΠΑΙΘΑ για άμεση κάλυψη των κενών και όχι πίεση σε Διευθυντές και Διευθύντριες σχολικών μονάδων για υποχρεωτική ανάθεση υπερωριών, καθώς όπως αναλυτικά εξηγήθηκε, δεν αποτελεί ούτε ορθό, ούτε αποτελεσματικό τρόπο κάλυψης των εκπαιδευτικών αναγκών.
Αξιολόγηση : Ένα χιουμοριστικό τραγούδι "τροφή για σκέψη"
Αυτό το χιουμοριστικό τραγούδι δημιουργήθηκε από εκπαιδευτικούς για να ρίξει φως στις αλήθειες και τους προβληματισμούς γύρω από την αξιολόγηση. Με έναν παιχνιδιάρικο τρόπο, οι...