Η απευθείας ιδιωτικοποίηση του δημόσιου σχολείου ξεκίνησε με τα Ωνάσεια όπου σε μια εταιρεία εκχωρούνται δημόσιες δομές, θα συνεχιστεί με τις «Ακαδημίες Επαγγελματικής Εκπαίδευσης», όπως εξαγγέλθηκε από τον πρώην Υπουργό Παιδείας, με πανομοιότυπες πρακτικές της παραχώρησης δημόσιων δομών σε επιχειρήσεις, που θα λειτουργήσουν όπου αυτές θα κρίνουν ότι προωθούνται τα επιχειρηματικά τους συμφέροντα, ενώ η παροχή 100 εκατομμύριων από 4 συστημικές τράπεζες για τη σχολική στέγη, μετά από συμφωνία με το ΥΠΑΙΘΑ, αποκαλύπτει την πολιτική βούληση της κυβέρνησης για γενίκευση των Ιδιωτικο - Οικονομικών κριτηρίων στην Εκπαίδευση. Παράλληλα, προωθείται νομοσχέδιο του ΥΠΑΙΘΑ που θα το ψηφίσουν μέχρι τέλος της σχολικής χρονιάς για τη δημιουργία τμημάτων International Baccalaureate (IB) και ήδη ανακοίνωσαν τα δεκαπέντε πρώτα Πρότυπα και Πειραματικά Γενικά Λύκεια, Μουσικά και Καλλιτεχνικά Λύκεια, όπου θα λειτουργήσουν τμήματα.
Καμία παράδοση σχολείων στο ιδιωτικό κεφάλαιο! Ο αγώνας συνεχίζεται!
Επισημαίνει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή της η Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης
Αναλυτικά:
Όχι στην ιδιωτικοποίηση του δημόσιου σχολείου με τα Ωνάσεια, τις “Ακαδημίες”, το Διεθνές Απολυτήριο, τα “campus”!
Έξω οι εταιρίες από τα σχολεία!
Κάλεσμα για διαδικτυακή σύσκεψη ΕΛΜΕ, συλλόγων διδασκόντων, εκπαιδευτικών
Η κυβέρνηση στα πλαίσια της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της ψήφισε, ανακοίνωσε τα πρώτα 12 Γυμνάσια και ΓΕΛ, τα ονομαζόμενα Ωνάσεια σχολεία που θα λειτουργήσουν από το 2025 και τα υπόλοιπα 10 από την επόμενη χρονιά. Ανακοίνωσε και την ημερομηνία των ηλεκτρονικών εξετάσεων την Κυριακή 4/5. Για πρώτη φορά παρέδωσαν δημόσιες δομές και ανέθεσαν τη λειτουργία σχολικών μονάδων σε ιδιωτική εταιρία, άνοιξαν το δρόμο στις απευθείας ιδιωτικοποιήσεις του δημόσιου σχολείου.
Η απευθείας ιδιωτικοποίηση του δημόσιου σχολείου ξεκίνησε με τα Ωνάσεια όπου σε μια εταιρεία εκχωρούνται δημόσιες δομές, θα συνεχιστεί με τις «Ακαδημίες Επαγγελματικής Εκπαίδευσης», όπως εξαγγέλθηκε από τον πρώην Υπουργό Παιδείας, με πανομοιότυπες πρακτικές της παραχώρησης δημόσιων δομών σε επιχειρήσεις, που θα λειτουργήσουν όπου αυτές θα κρίνουν ότι προωθούνται τα επιχειρηματικά τους συμφέροντα, ενώ η παροχή 100 εκατομμύριων από 4 συστημικές τράπεζες για τη σχολική στέγη, μετά από συμφωνία με το ΥΠΑΙΘΑ, αποκαλύπτει την πολιτική βούληση της κυβέρνησης για γενίκευση των Ιδιωτικο - Οικονομικών κριτηρίων στην Εκπαίδευση. Παράλληλα, προωθείται νομοσχέδιο του ΥΠΑΙΘΑ που θα το ψηφίσουν μέχρι τέλος της σχολικής χρονιάς για τη δημιουργία τμημάτων International Baccalaureate (IB) και ήδη ανακοίνωσαν τα δεκαπέντε πρώτα Πρότυπα και Πειραματικά Γενικά Λύκεια, Μουσικά και Καλλιτεχνικά Λύκεια, όπου θα λειτουργήσουν τμήματα.
Καμία παράδοση σχολείων στο ιδιωτικό κεφάλαιο! Ο αγώνας συνεχίζεται!
Τα «Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία» θα διοικούνται από Διοικούσα Επιτροπή με κυρίαρχο το ρόλο της εταιρίας στις αποφάσεις για τη λειτουργία της σχολικής μονάδας, το εκπαιδευτικό περιεχόμενο, τις παιδαγωγικές πρακτικές, τις σχολικές εγγραφές και την επιλογή του εκπαιδευτικού προσωπικού. Ανοίγει ο δρόμος για τη διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα των προγραμμάτων σπουδών και της εκπαιδευτικής διαδικασίας που μέχρι τώρα ήταν αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας. Στο όνομα της «σχολικής αυτονομίας» επιχειρηματίες και άλλες ομάδες θα ιδρύουν σχολεία με προγράμματα προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις των επιχειρήσεων.
Με τη λειτουργία των Ωνάσειων ως προτύπων και την εισαγωγή των μαθητών σε αυτά με εξετάσεις, θα πάψουν να είναι σχολεία της γειτονιάς, θα είναι ελιτίστικα σχολεία που θα δέχονται μαθητές από οποιαδήποτε περιοχή ανάλογα με τις επιδόσεις τους δημιουργώντας μεγαλύτερη πίεση στα υπόλοιπα σχολεία που θα απορροφήσουν τους μαθητές που δεν θα επιτύχουν την εισαγωγή τους.
Στα «Ωνάσεια» καταργούνται τα θεμελιώδη εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, όπως είναι οι οργανικές θέσεις και η σταθερή εργασία. Οι εκπαιδευτικοί των «Ωνασείων» θα επιλέγονται μετά από συνεχείς αξιολογήσεις και μετά από συνέντευξη! Φτερά στον άνεμο και σε διαρκή περιπλάνηση θα είναι οι εκπαιδευτικοί όλων των σχολείων που μετατρέπονται σε Ωνάσεια. Δραματικό το τοπίο σχετικά με τις οργανικές θέσεις που είναι κατακόρυφα μειωμένες φέτος σε σχέση με πέρσι μετά τις πανελλαδικά μαζικές συμπτύξεις και συγχωνεύσεις τμημάτων. Το ΥΠΑΙΘΑ και οι ΔΔΕ οφείλουν να διασφαλίσουν οργανικές θέσεις για όλες και όλους! Και αυτό πρέπει να είναι υπόθεση αγώνα των ΕΛΜΕ και των σχολείων που τα μετατρέπουν σε Ωνάσεια!
Η εισαγωγή του IB στα δημόσια σχολεία «αριστείας» για λίγους (5 ΠΡΟΤΥΠΑ ΓΕΛ καταρχάς σε όλη τη χώρα) σημαίνει διπλά προγράμματα σπουδών στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου και μαθητές/τριες δύο ταχυτήτων. Οι μαθητές που θα παρακολουθούν το IB θα έχουν άλλο πρόγραμμα σπουδών και μάλιστα στην αγγλική γλώσσα, με τον ιδιωτικό οργανισμό του I.B. να καθορίζει και να ελέγχει το αναλυτικό πρόγραμμα, την ύλη, τις εξετάσεις, θα έχουν πρόσβαση στα ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού και προνομιακή πρόσβαση και στα πανεπιστήμια της χώρας, ιδιωτικά αλλά και δημόσια, χωρίς να υποβληθούν στη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων! Οι υπόλοιποι μαθητές θα πρέπει να περάσουν με τράπεζα θεμάτων, εξετάσεις, ελάχιστη βάση εισαγωγής. Με την καθιέρωση του Δ.Α. επιχειρείται να εξασφαλιστεί σε υποψηφίους πανάκριβων ιδιωτικών σχολείων και σε μια χούφτα δημόσιων Πρότυπων Λυκείων, για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, η είσοδος στα δημόσια πανεπιστήμια με κριτήρια πέρα από τις πανελλαδικές εξετάσεις. Η εισαγωγή του IB στα δημόσια σχολεία αποτελεί ένα τεράστιο δώρο στους επιχειρηματίες της εκπαίδευσης και στα ιδιωτικά σχολεία τα οποία θα ανοίξουν σύντομα τις πόρτες τους και προετοιμάζει την πελατεία τους. Η καθιέρωση του IB και η δημιουργία ειδικού σώματος καθηγητών θα έχει αντίκτυπο στις εργασιακές σχέσεις και τις κατηγοριοποιήσεις των εκπαιδευτικών.
Συνεχίζουμε τον αγώνα κατά της ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείου
Η ΕΛΜΕ, οι σύλλογοι, στον αγώνα κατά των Ωνάσειων υπερασπιστήκαμε τις μορφωτικές ανάγκες και τα δικαιώματα όλων των μαθητών μας. Αγωνιστήκαμε η παιδεία να είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό για όλους!
Άλλη θα ήταν η κατάληξη του αγώνα κατά των Ωνάσειων και σίγουρα θα άφηνε μεγαλύτερες παρακαταθήκες για τη συνέχισή του, αν η ηγεσία της ΟΛΜΕ ανταποκρινόταν στις αγωνίες των εκπαιδευτικών, των σχολείων και των ΕΛΜΕ που ουσιαστικά έδιναν τη μάχη μόνες τους. Το ΔΣ της ΟΛΜΕ εκπλήρωσε την υποχρέωσή του με μια ανακοίνωση που εξέδωσε και με μια τρίωρη στάση στις 17/2 και μόνο για τις ΕΛΜΕ που είχαν Ωνάσεια, ενώ αγνόησε την απαίτηση 18 ΕΛΜΕ που ζήτησαν στη ΓΣ των προέδρων στις 8/2 να κηρύξει ημέρα απεργίας για όλο τον κλάδο. Για την ΟΛΜΕ η ιδιωτικοποίηση αφορά μόνο τις περιοχές που πέφτει ο βαρύς πέλεκυς!
Απαράδεκτη η στάση και των δημοτικών αρχών που από την αρχή ήταν στο κόλπο, δε σταμάτησαν ποτέ να θριαμβολογούν και συνέβαλαν στην παραπλάνηση των δημοτών τους. Το ΥΠΑΙΘΑ για να σπάσει τις κινητοποιήσεις επιστράτευσε ΔΔΕ και ΔΠΕ, συμβούλους και διευθυντές, προχώρησαν σε απειλές προς καθηγητές και μαθητές.
Δεν μας βρίσκει σύμφωνους η στάση όσων παρουσιάζουν ότι είναι νίκη η μη λειτουργία των Ωνάσειων σχολείων από την πρώτη χρονιά, αλλά από την επόμενη, αντί της σθεναρής εναντίωσης και αγωνιστικής στάσης. Όλοι οφείλουν να αντιληφθούν τη λογική διαμόρφωσης τετελεσμένων που προσπαθεί να διαμορφώνει το ΥΠΑΙΘΑ για να γίνουν αποδεκτά κάθε είδους Ωνάσεια, “Ακαδημίες” τμήματα “ΙΒ”, “campus” κλπ. Συνεχίζουμε τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις για να μην ξεκινήσει η λειτουργία τους σε καμία περιοχή και κανένα σχολείο.
- Να ακυρώσουμε, να σταματήσουμε τη λειτουργία των Ωνάσειων, Τμημάτων “ΙΒ”, “Ακαδημιών” και “campus” στην τεχνική εκπαίδευση. Συνεχίζουμε τον αγώνα για να μη γίνουν τα σχολεία όμηροι των εταιρειών και των ιδρυμάτων τους. Να απορρίψουμε τη λογική των χορηγιών που υποκαθιστούν την ευθύνη και την υποχρέωση του κράτους και γίνονται ο «Δούρειος Ίππος» για την άλωση της δημόσιας εκπαίδευσης. Είναι ο μόνος σίγουρος δρόμος για να υπερασπιστούμε τα εργασιακά μας δικαιώματα και να μη χαθούν οργανικές θέσεις.
- Να απαιτήσουμε το ΥΠΑΙΘΑ και οι ΔΔΕ να διασφαλίσουν οργανικές θέσεις για όλους! Να οργανώσουμε ημέρα κινητοποίησης και δράσης στις ΔΔΕ!
- Να διαμορφώσουν οι σύλλογοι διδασκόντων κοινό υπόμνημα κατά της άμεσης ιδιωτικοποίησης που προωθεί το ΥΠΑΙΘΑ με Ωνάσεια, “Ακαδημίες”, Διεθνές Απολυτήριο, “campus” κλπ.
- Να καλέσουμε τους γονείς να συνεχίσουν τον αγώνα κατά της ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείου.
- ΟΛΜΕ και ΕΛΜΕ να κηρύξουν ημέρα κινητοποίησης πριν τις εξετάσεις των μαθητών για την εισαγωγή τους στα Ωνάσεια.
Η Ε ΕΛΜΕ-Θ καλούμε τις ΕΛΜΕ που στη δύναμή τους έχουν σχολεία που τα μετατρέπουν σε Ωνάσεια και θα λειτουργήσουν τμήματα IB, να οργανώσουμε πανελλαδική διαδικτυακή σύσκεψη ΕΛΜΕ, συλλόγων διδασκόντων και συναδέλφων για να συζητήσουμε και να συντονίσουμε τη δράση μας ενάντια στην άμεση ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης και την εισβολή εταιρειών. Προτείνουμε να πραγματοποιηθεί την Κυριακή 6/4 στις 7.30μμ.
Δημόσιο σχολείο για όλα τα παιδιά χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις
Για το Δ.Σ.
Ο πρόεδρος Η γραμματέας
Χρήστος Ζαγανίδης Σοφία Στεφανίδου