JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
Σάββατο 10 Μαϊου 2025 03:59
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
«ΞΕΠΛΕΝΟΥΝ ΤΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΙΣΡΑΗΛ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ»

05-08-2025 22:41
Εκπαίδευση

«ΞΕΠΛΕΝΟΥΝ ΤΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΙΣΡΑΗΛ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ»
Το εκπαιδευτικό έργο στην κεφαλαιοκρατική «κοινωνία της γνώσης»

05-08-2025 22:27
Εκπαίδευση

Το εκπαιδευτικό έργο στην κεφαλαιοκρατική «κοινωνία της γνώσης»
“Ξέρω πως λένε ψέματα οι εφημερίδες” | Άρθρο για τα γεγονότα στην Πολυτεχνειούπολη [ΕΜΠ]

05-08-2025 22:16
Εκπαίδευση

“Ξέρω πως λένε ψέματα οι εφημερίδες” | Άρθρο για τα γεγονότα στην Πολυτεχνειούπολη [ΕΜΠ]
Το βλέμμα μας αυτήν την Παρασκευή θα είναι στραμμένο στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά

05-08-2025 22:04
Εκπαίδευση

Το βλέμμα μας αυτήν την Παρασκευή θα είναι στραμμένο στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά
Έκθεση ΙΝΕ-ΓΣΕΕ: Εργασιακός μεσαίωνας

05-08-2025 21:45
Επικαιρότητα

Έκθεση ΙΝΕ-ΓΣΕΕ: Εργασιακός μεσαίωνας
Κατηγορία: Εκπαίδευση
28 Νοεμβρίου 2024

Μαθητές, εκπαιδευτικοί και διδακτέα ύλη στα «σαγόνια» της Τράπεζας Θεμάτων

Χρήστος Κάτσικας 

Χρήστος Κάτσικας

Το υπουργείο Παιδείας και ο συνωστισμός της εξεταστέας ύλης: Ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσατε!

Έχει γίνει μέρος της εκπαιδευτικής πολιτικής τα τελευταία χρόνια η αποστολή Εγκυκλίων με τις οποίες καλούνται οι εκπαιδευτικοί να ολοκληρώσουν την διδακτέα-εξεταστέα ύλη μέχρι την λήξη των μαθημάτων, ενώ οι Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων σε συνεργασία με τους Συλλόγους Διδασκόντων παρακαλούνται, όπου παρατηρείται καθυστέρηση στη διδασκαλία των μαθημάτων που εξετάζονται στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, να διευκολύνουν την ολοκλήρωση της εξεταστέας ύλης των «γραπτώς» εξεταζομένων μαθημάτων, αναμορφώνοντας το ωρολόγιο πρόγραμμα. 

Στην Εγκύκλιο που ήρθε αυτές τις μέρες στα Λύκεια τονίζεται:

 Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να έχουν ολοκληρώσει την εξεταστέα ύλη μέχρι τη λήξη των μαθημάτων.

 Υπεύθυνοι για την ολοκλήρωση της ύλης είναι οι διδάσκοντες/-ουσες. Οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ελέγχουν την πορεία της εξεταστέας ύλης.

 Oι Διευθυντές/-ντριες των Γενικών Λυκείων σε συνεργασία με τους συλλόγους διδασκόντων/-ουσών να προβαίνουν σε αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος με σκοπό την ολοκλήρωσή της.

Δείτε εδώ την Εγκύκλιο

Μαθητές και Εκπαιδευτικοί στα «σαγόνια» της εξεταστέας ύλης... ελέω Τράπεζας Θεμάτων!

Στο Έγγραφο του ΥΠΑΙΘ ορίζεται ότι «υπεύθυνοι για την ολοκλήρωση της ύλης είναι οι διδάσκοντες». 

Με λίγα λόγια το ΥΠΑΙΘ μεταθέτει αποκλειστικά στους εκπαιδευτικούς την ευθύνη για την ολοκλήρωση της ύλης, παρά το γεγονός ότι μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί εκφράζουν με κάθε τρόπο την αγωνία αλλά και την διαμαρτυρία τους για τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί για παράδειγμα με τα κενά εκπαιδευτικών. Να θυμίσουμε ότι χιλιάδες μαθητές άρχισαν να διδάσκονται κάποια μαθήματα ένα και πλέον μήνα μετά την έναρξη του σχολείου ενώ υπάρχουν άλλοι που ακόμη περιμένουν να προσλάβει το υπουργείο Παιδείας αναπληρωτές.

Και αν μέχρι τώρα η ανελαστικότητα στο θέμα της ολοκλήρωσης της εξεταστέας ύλης υπήρχε αναφορικά με την ύλη των Πανελλαδικών Εξετάσεων, τα τελευταία τέσσερα χρόνια "για τα μάτια" της Τράπεζας Θεμάτων το ΥΠΑΙΘ ορίζει ακόμη και αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος με στόχο "την έγκαιρη και αποτελεσματική ολοκλήρωση της εξεταστέας ύλης". Προφανώς όλα γίνονται για την "έγκαιρη" και όχι για την "αποτελεσματική" ολοκλήρωση της ύλης ενώ εμμέσως όποιο μάθημα δεν εξετάζεται θεωρείται ότι μπορούν να του αφαιρεθούν ώρες και μέρες για την ολοκλήρωση των εξεταζόμενων μαθημάτων.

Τι επιμελώς «ξεχνούν» οι αρχιερείς της εκπαιδευτικής κανονικότητας;

- Ότι είναι οι ίδιοι που άφησαν για μια ακόμη χρονιά τα σχολεία με υπερφορτωμένες τάξεις μια σχολική διαδικασία που προχωρούσε και προχωρά με πολλά εμπόδια λόγω των ειδικών συνθηκών που έχουν διαμορφωθει. 

- Ότι είναι οι ίδιοι που άφησαν δεκάδες εκατοντάδες σχολεία και χιλιάδες μαθητές χωρίς εκπαιδευτικούς για μεγάλα χρονικά διαστήματα και αυτό μπορεί κανείς εύκολα να το διαπιστώσει απλά κοιτάζοντας τις διάφορες φάσεις προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών για να καλύψουν ισάριθμα εκπαιδευτικά κενά που «έχασκαν» μέρες και εβδομάδες.

Επί της ουσίας, επιβάλουν στα σχολεία την όπως-όπως κάλυψη της εξεταστέας ύλης ή την αναμόρφωση του προγράμματος, πολλαπλασιάζοντας τις ώρες των εξεταζόμενων μαθημάτων  εις βάρος των άλλων μαθημάτων και των μαθητών των άλλων τάξεων. Για χάρη της εξεταστέας ύλης και της Τράπεζας Θεμάτων που τροφοδοτείται από αυτήν  οι μαθητές της Α΄ και Β΄ και Γ΄ Λυκείου θα πρέπει «χωνέψουν» σε λίγο χρόνο όσα θα έπρεπε να διδαχθούν σε περισσότερο.

 Η «παιδαγωγική» φιλοσοφία του υπουργείου Παιδείας

Αυτή είναι λοιπόν η «παιδαγωγική» φιλοσοφία του υπουργείου Παιδείας. Απαιτούν να γίνει ένα πασάλειμμα σε όλες τις τάξεις, ίσα για να φαίνεται ότι βγήκε η ύλη, για να επιβάλουν την τράπεζα Θεμάτων που τρέφεται από την εξεταστέα ύλη και να θερίσουν τους αδύναμους.

Είναι φανερό ότι το «τρέξιμο» στην εξεταστέα ύλη» ήταν και παραμένει ένα μεγάλος βραχνάς. Αγνοεί το Υπουργείο Παιδείας ότι στα περισσότερα μαθήματα η εξεταστέα ύλη μόνο τυπικά μπορεί να ολοκληρωθεί λόγω του αυξημένου όγκου της; Όχι βέβαια. Φυσικά το γνωρίζει αλλά δεν το απασχολεί καθώς είναι της αντίληψης ότι «το να “βγάλεις” την ύλη είναι αξία. Το να μορφώσεις μαθητές είναι απλώς ξεπερασμένη ιδεοληψία».

Και αν το Υπουργείο Παιδείας ορίζει ότι «όπου παρατηρείται καθυστέρηση στη διδασκαλία των μαθημάτων που εξετάζονται στις προαγωγικές εξετάσεις και απολυτήριες εξετάσεις παρακαλούνται οι Διευθυντές των Γενικών Λυκείων σε συνεργασία με τους συλλόγους διδασκόντων να προβαίνουν σε αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος με σκοπό την ολοκλήρωσή της», όσοι αναπνέουν την κιμωλία μέσα στην τάξη γνωρίζουν ότι η γνώση δεν είναι ένα πιάτο φαγητό που μπορεί κανείς να το φάει με μια κουταλιά αρκεί να του δοθεί μεγάλο κουτάλι.

Στοιχειώδη γνώση να έχει κάποιος για την κατάσταση στις σχολικές τάξεις και για τους όρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της μάθησης αντιλαμβάνεται ότι η επιτάχυνση στην παράδοση της ύλης έχει καταστρεπτικές συνέπειες καθώς χιλιάδες μαθητές που δεν μπορούν να ακολουθήσουν τους επιβαλλόμενους εντατικούς ρυθμούς αποθαρρύνονται και ενσωματώνουν την ήττα.

Συνέπειες όμως υπάρχουν και για τον εκπαιδευτικό που μπορεί να οδηγηθεί γρήγορα στην απώλεια του παιδαγωγικού του ρόλου, του δασκάλου εμψυχωτή, καθώς θα σπρώχνεται να μετεξελιχθεί σε μικρόψυχο ελεγκτή, έναν συμβολαιογράφο επιδόσεων, εξεταστή, επιτηρητή, διορθωτή, έναν κακοπληρωμένο τεχνικό χωρίς διάθεση και χαμόγελο.

Ο συνωστισμός της εξεταστέας ύλης και του σχολικού χρόνου

Παντού χρονικές προδιαγραφές: έναρξη, λήξη, διάρκεια, κουδούνι, έγκαιρη προσέλευση, πρωινή ώρα, τελευταία ώρα, διάλειμμα.

Θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς, γράφει ο Πανεπιστημιακός Γιώργος Μαυρογιώργος, γιατί πρέπει οι εκπαιδευτικοί να μετατρέπονται σε  δρομείς της ταχύτητας στη δράση για να «ολοκληρώνουν» έγκαιρα τη διδακτέα ύλη, χωρίς να μένει χρόνος για το δρόμο αντοχής του στοχασμού. Η αγωνία της «ολοκλήρωσης» της ύλης εξορίζει τη σοφία και την ηδονή της βραδύτητας. Γιατί τόση ομηρία στην έμμονη ιδέα της «ολοκλήρωσης» σε καθορισμένα χρονικά πλαίσια; 

Πώς να στεγαστεί η έμπνευση και η απόλαυση στην κατάκτηση της γνώσης στο σχολείο, κάτω από αυτές τις συνθήκες; Τράπεζες, Δεξιότητες, αριστεία, αξιολόγηση, εξετάσεις με θεματοδότες, διακρίσεις, ανταγωνισμός, μας έχουν πνίξει…

Η επιβράδυνση δεν είναι απώλεια. Δίνει χώρο στο μυαλό και στην καρδιά που υφαίνουν τη ζωή. Ο σχολικός χρόνος δεν είναι για τους εκπαιδευόμενους, απλώς, χρόνος προετοιμασίας για τη ζωή ούτε είναι, απλώς, χρόνος εργασίας για τους εκπαιδευτικούς. Είναι χρόνος ζωής…

Κοινοποίησέ το:

  • facebook
  • twitter
  • email
  • instagram
  • Linkedin
  • Reddit

Read next

  • Εκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

ΕΙΜΑΣΤΕΝΕ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΝΗΓΥΡΓΙΑ
Κέρκυρα 09-05-25

ΕΙΜΑΣΤΕΝΕ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΝΗΓΥΡΓΙΑ

Απεργία Σάββατο 10/5 - Απόφαση συνέλευσης εργαζομένων στο Κόκκινο
Επικαιρότητα 09-05-25

Απεργία Σάββατο 10/5 - Απόφαση συνέλευσης εργαζομένων στο Κόκκινο

Aλληλεγγύη στον συνάδελφο Κώστα Κορδάτο
Εκπαίδευση 09-05-25

Aλληλεγγύη στον συνάδελφο Κώστα Κορδάτο

Εκφράζουμε τη συμπαράσταση και αλληλεγγύη μας στον συνάδελφο Κώστα Κορδάτο, καθηγητή του ΕΠΑΛ Καινούργιου και ιστορικό Πρόεδρο της ΠΕΤΕΕΜ - ΤΕ, που τίθεται εκτός σχολείου με...

Εντυπωσιακό video clip: Οι μαθητές του Γυμνασίου Φαιάκων ζητούν νέο σχολείο
Κέρκυρα 09-05-25

Εντυπωσιακό video clip: Οι μαθητές του Γυμνασίου Φαιάκων ζητούν νέο σχολείο

Αστυνομικό «μπλόκο» σε φοιτητές στη Σύνοδο Πρυτάνεων της Χαλκιδικής (ΒΙΝΤΕΟ)
Εκπαίδευση 09-05-25

Αστυνομικό «μπλόκο» σε φοιτητές στη Σύνοδο Πρυτάνεων της Χαλκιδικής (ΒΙΝΤΕΟ)

Πειραιάς: Μαζική συγκέντρωση και πορεία αλληλεγγύης  στη Χρ. Χοτζόγλου & ενάντια στις διώξεις (ΦΩΤΟ - ΒΙΝΤΕΟ)
Εκπαίδευση 09-05-25

Πειραιάς: Μαζική συγκέντρωση και πορεία αλληλεγγύης  στη Χρ. Χοτζόγλου & ενάντια στις διώξεις (ΦΩΤΟ - ΒΙΝΤΕΟ)

9 Μάη: Μέρα της Αντιφασιστικής Νίκης των λαών
Ιστορία 09-05-25

9 Μάη: Μέρα της Αντιφασιστικής Νίκης των λαών

Σήμερα (Παρασκευή)  στις 11.30πμ η συγκέντρωση εκπαιδευτικών στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά!
Εκπαίδευση 09-05-25

Σήμερα (Παρασκευή) στις 11.30πμ η συγκέντρωση εκπαιδευτικών στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά!

Να Απαλλαγεί η  Χρύσα   Χοτζόγλου   και όλοι οι Διωκόμενοι εκπαιδευτικοί από κάθε κατηγορία! - Εκδήλωση οργανώνει η  «Πρωτοβουλία εναντία στις Διώξεις» την Παρασκευή (9/5) στο Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου
Εκπαίδευση 09-05-25

Να Απαλλαγεί η  Χρύσα   Χοτζόγλου   και όλοι οι Διωκόμενοι εκπαιδευτικοί από κάθε κατηγορία! - Εκδήλωση οργανώνει η  «Πρωτοβουλία εναντία στις Διώξεις» την Παρασκευή (9/5) στο Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου

Ζήτησε δημιουργία νέου τμήματος στο Νηπιαγωγείο, πήρε κλήση σε πειθαρχικό! - Να σταματήσει ΤΩΡΑ η άδικη δίωξη!
Εκπαίδευση 09-05-25

Ζήτησε δημιουργία νέου τμήματος στο Νηπιαγωγείο, πήρε κλήση σε πειθαρχικό! - Να σταματήσει ΤΩΡΑ η άδικη δίωξη!

«ΞΕΠΛΕΝΟΥΝ ΤΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΙΣΡΑΗΛ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ»
Εκπαίδευση 08-05-25

«ΞΕΠΛΕΝΟΥΝ ΤΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΙΣΡΑΗΛ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ»

“Ξέρω πως λένε ψέματα οι εφημερίδες” | Άρθρο για τα γεγονότα στην Πολυτεχνειούπολη [ΕΜΠ]
Εκπαίδευση 08-05-25

“Ξέρω πως λένε ψέματα οι εφημερίδες” | Άρθρο για τα γεγονότα στην Πολυτεχνειούπολη [ΕΜΠ]

Άμεση καταβολή των οδοιπορικών σε όλους τους εκπαιδευτικούς
Κέρκυρα 08-05-25

Άμεση καταβολή των οδοιπορικών σε όλους τους εκπαιδευτικούς

Allou! Fun Park - Πάρτε πίσω τις απολύσεις. - Ο εκφοβισμός και η τρομοκρατία δε θα περάσουν!
Επικαιρότητα 08-05-25

Allou! Fun Park - Πάρτε πίσω τις απολύσεις. - Ο εκφοβισμός και η τρομοκρατία δε θα περάσουν!

Συνέντευξη τύπου: Να βάλουμε STOP στο γενοκτονικό πόλεμο του Ισραήλ κατά του Παλαιστινιακού λαού.
Διεθνή 08-05-25

Συνέντευξη τύπου: Να βάλουμε STOP στο γενοκτονικό πόλεμο του Ισραήλ κατά του Παλαιστινιακού λαού.

Kέρκυρα: «Πέρα από τη Σελίδα» – Μια διαδικτυακή έκθεση σύγχρονων μελοποιήσεων από αναγνωστικά βιβλία του 20ού αιώνα
Κέρκυρα 08-05-25

Kέρκυρα: «Πέρα από τη Σελίδα» – Μια διαδικτυακή έκθεση σύγχρονων μελοποιήσεων από αναγνωστικά βιβλία του 20ού αιώνα

ΟΛΟΙ ΚΑΙ ΟΛΕΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 09/05 ΣΤΙΣ 11:30π.μ.  ΣΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ Κολοκοτρώνη 55
Εκπαίδευση 08-05-25

ΟΛΟΙ ΚΑΙ ΟΛΕΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 09/05 ΣΤΙΣ 11:30π.μ. ΣΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ Κολοκοτρώνη 55

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.