JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
Δευτέρα 12 Μαϊου 2025 21:19
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
22/5 Αγώνας για δημόσιο και δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά! - Λέμε ΟΧΙ στις εθνικές εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα – «Ελληνική Pisa» !

05-12-2025 9:05
Εκπαίδευση

22/5 Αγώνας για δημόσιο και δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά! - Λέμε ΟΧΙ στις εθνικές εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα – «Ελληνική Pisa» !
Αίσχος!: Απειλή αργίας για εκπαιδευτικό που κατήγγειλε κενό σε σχολείο

05-11-2025 23:01
Εκπαίδευση

Αίσχος!: Απειλή αργίας για εκπαιδευτικό που κατήγγειλε κενό σε σχολείο
Το ποδόσφαιρο (και όχι μόνο) στα δίχτυα του τζόγου

05-11-2025 22:50
Αθλητικά

Το ποδόσφαιρο (και όχι μόνο) στα δίχτυα του τζόγου
ΕΚΔΗΛΩΣΗ για ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΔΙΩΞΕΙΣ–ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΑ–ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ, Δευτ. 12/5, Εργατικό Κέντρο Θεσ/νίκης, 6.30μμ.

05-11-2025 20:54
Εκπαίδευση

ΕΚΔΗΛΩΣΗ για ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΔΙΩΞΕΙΣ–ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΑ–ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ, Δευτ. 12/5, Εργατικό Κέντρο Θεσ/νίκης, 6.30μμ.
Τα πιο αβάσταχτα «ΜΑΜΑ»

05-11-2025 19:17
Διεθνή

Τα πιο αβάσταχτα «ΜΑΜΑ»
Κατηγορία: Πολιτισμός
03 Ιανουαρίου 2025

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης: «Η πλουτοκρατία γεννά την αδικίαν»... Πέθανε σαν σήμερα το 1911

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης: «Η πλουτοκρατία γεννά την αδικίαν»... Πέθανε σαν σήμερα το 1911

Από ΒΑΘΥ ΚΟΚΚΙΝΟ

  «Η πλουτοκρατία ήτο, είναι και θα είναι ο μόνιμος άρχων του κόσμου, ο διαρκής Αντίχριστος. Αυτή γεννά την αδικίαν, αυτή τρέφει την κακουργίαν, αυτή φθείρει σώματα και ψυχάς. Αυτή παράγει την κοινωνικήν σηπεδόνα» Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, - «Οι Χαλασοχώρηδες»

 4 Μάρτη  του 1851 γεννήθηκε από οικογένεια φτωχού παπά, του Αδαμάντιου Εμμανουήλ, ο μεγάλος Έλληνας λογοτέχνης Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης.Η μητέρα του ήταν η Γκιουλώ Μωραΐτη και είχε ακόμη τρεις αδερφές. Ο πατέρας του, για να ζήσει την οικογένειά του, έκανε και τον εργάτη σε αγροτικές δουλειές.Ο Αλέξανδρος βιώνει εξ απαλών ονύχων τη στέρηση, τη ζωή του χωριού και το εκκλησιαστικό τυπικό. Η ταξική του θέση είναι αυτή που τον αναγκάζει να διακόπτει συνεχώς τις σπουδές του για να επιβιώσει, με αποτέλεσμα να καταφέρει να βγάλει το Γυμνάσιο στα 23 χρόνια του.
Δεν θα καταφέρει ποτέ λοιπόν να ακολουθήσει ανώτερες ή ανώτατες σπουδές (αν και το 1874 γράφτηκε στη Φιλοσοφική Σχολή) αλλά η δίψα για γνώση θα τον στρέψει στην αυτομόρφωση, η οποία, παρά τη στέρηση η οποία θα τον ακολουθήσει μέχρι το τέλος, είναι εντυπωσιακή και περιλαμβάνει ξένες γλώσσες (γαλλικά και αγγλικά) και την αρχαία ελληνική γραμματεία.
Το 1872 επισκέπτεται το Αγιο Ορος όπου μένει για μερικούς μήνες.Για να βγάλει μεροκάματο, χωρίς να αποκοπεί εντελώς από την πνευματική ζωή της εποχής του, ακολουθεί τη δημοσιογραφία.
Δουλεύει μεταφραστής στην «Εφημερίδα» του Δ. Κορομηλά και στο «Μη Χάνεσαι» του Βλ. Γαβριηλίδη, ο οποίος θα τον πάρει μαζί του και στην «Ακρόπολη» πάλι σαν μεταφραστή.
Ο Γαβριηλίδης είναι αυτός που θα τον προτρέψει να ασχοληθεί και με τη λογοτεχνία.Η «Ακρόπολη» θα δημοσιεύσει σε συνέχειες το μυθιστορήμά του «Η Γυφτοπούλα» (1884). Η πρώτη του δημοσίευση ωστόσο ως λογοτέχνης ήταν το 1879 με το ρομαντικό μυθιστόρημα «Η μετανάστις» που δημοσιεύθηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα «Νεολόγος» της Κωνσταντινούπολης με τα αρχικά του. Το 1881 δημοσιεύει το ποίημά του «Δέησις» στο περιοδικό «Σωτήρ».Ακολουθούν τα ιστορικά - ρομαντικά μυθιστορήματα «Οι Εμποροι των Εθνών» (1882, εφημερίδα «Μη Χάνεσαι», ψευδώνυμο «Μποέμ»), «Η γυφτοπούλα» και «Χρήστος Μηλιώνης» (1885) στο περιοδικό «Εστία». Το πρώτο του διήγημα με τίτλο «Το χριστόψωμο» δημοσιεύθηκε στις 26 Δεκεμβρίου 1887 στην «Εφημερίδα» του Κορομηλά.Παρ' όλ' αυτά η φτώχεια, στα όρια της ένδειας, δεν τον εγκαταλείπει, αλλά σε καμία περίπτωση δεν τον πτοεί. Μάλιστα, αργότερα θα αυτοσαρκαστεί μέσω ενός ήρωά του και την απόφασή του να ζήσει από την τέχνη «ασχολούμενος με έργο ουχί παραδεδεγμένης χρησιμότητας».Στρέφεται στο διήγημα (θα γράψει περίπου διακόσια) και τη νουβέλα προσφέροντας έργα όπως «Η Φόνισσα» που για τον Παλαμά είναι ένα «από τα ολίγα της παγκοσμίου λογοτεχνίας». Στο επίκεντρο του έργου του Παπαδιαμάντη είναι ο λαϊκός άνθρωπος όπως τον γνώρισε στη Σκιάθο, όχι όμως «ωραιοποιημένος», αλλά με έναν τρόπο που θα δώσει νέα πνοή στην ηθογραφία. Δεν θα μείνει όμως εκεί. Με την πένα του θα στηλιτεύσει τα αστικά «ήθη» με έναν τρόπο που παραμένει ανατριχιαστικά επίκαιρος: «(...) Η πλουτοκρατία γεννά την αδικίαν, αύτη τρέφει την κακουργίαν, αύτη φθείρει σώματα και ψυχάς. Αύτη παράγει την κοινωνική σεπηδόνα». Και όλα αυτά μέσα από ένα ακατέργαστο μεν αλλά σαφές ταξικό ένστικτο: «Αφότου ηλευθερώθημεν, αφότου δηλαδή μετηλλάξαμεν τυράννους (...)». Ενώ στο διήγημα «Βενέτικα» αναφέρεται σαφώς σε έναν από τους τρόπους δημιουργίας και συσσώρευσης κεφαλαίου: «(...) Για ν' αποκτήσει κανείς γρόσια (...) πρέπει να φάη σπίτια, να καταπιή χωράφια, να βουλιάξη καράβια».Ξεσκεπάζει και στηλιτεύει «(...) τους τοκογλύφους, αιματοφάγους, πολιτικάντηδες, ρουσφετολόγους, λαοπλάνους, τυχοδιώκτες» και εκτιμά ότι με την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους «την πλιατσικολογίας διεδέχθη η φορολογία και έκτοτε ο περιούσιος λαός εξακολουθεί να δουλεύει διά την μεγάλην κεντρικήν γαστέραν την ώτα ουκ έχουσαν (...)».Είτε στην Αθήνα είτε στο νησί οι παρέες του είναι άνθρωποι του μόχθου. Η γλώσσα τους είναι η γλώσσα του ακόμη κι αν για άλλους λόγους - που δεν είναι του παρόντος - δεν την γράφει.
Οταν η λογοτεχνική Αθήνα «γράφει» την εποποιία των καλλιτεχνικών καφενείων και των λογοτεχνικών σαλονιών, ο Παπαδιαμάντης συχνάζει στο μπακάλικο του Καχριμάνη στου Ψυρρή και ψέλνει στις αγρυπνίες στο εκκλησάκι του Αγίου Ελισσαίου στο Μοναστηράκι.Στου Καχριμάνη, όπως αναφέρει ο Γιώργος Βαλέτας, ο Παπαδιαμάντης βρίσκει καλό κρασί, ανεπητίδευτη λαϊκή παρέα... και πίστωση από τον ιδιοκτήτη, τον κυρ-Δημήτρη. Ο οποίος σεβόταν τον λογοτέχνη πολύ και, εκτός από ευκολία στην πληρωμή, του είχε πάντα φυλαγμένο και φαγητό, εκτός από τις Τετάρτες και τις Παρασκευές που νήστευε.
Τότε έτρωγε λαδερά από το γειτονικό μαγέρικο. Στο μπακάλικο του Καχριμάνη ο Παπαδιαμάντης θα περάσει δυο δεκαετίες στοχασμού, παρατήρησης της ανθρώπινης συμπεριφοράς και δημιουργίας.Ακόμη και τις εποχές που έρχονται κάποια αξιοπρεπή χρήματα στα χέρια του από τις συνεργασίες του σε εφημερίδες και αφού ξεχρεώσει κάποια από τα προηγούμενα χρέη του, πάλι δεν θα φυλάξει δεκάρα, ενώ θα βοηθήσει και κόσμο φτωχότερο από εκείνον. Για το πώς εργαζόταν ο Παπαδιαμάντης στον Τύπο μας μεταφέρεται πάλι από τον Βαλέτα που παραθέτει μια συνομιλία του Π. Νιρβάνα με τον λογοτέχνη, όταν ο Παπαδιαμάντης δούλευε ως μεταφραστής στην «Ακρόπολη» το 1892.
Ηταν μια εποχή που πληρωνόταν μεν καλύτερα, αλλά που... ξεχνούσε πώς είναι το φως του ήλιου, αφού εργαζόταν συνεχώς μέχρι αργά τα μεσάνυχτα, μεταφράζοντας κομμάτια από αγγλικές και γαλλικές εφημερίδες, ασταμάτητα και τις Κυριακές («σπάνια ο Γαβριηλίδης τον άφηνε να φύγει νωρίτερα, μόνο όταν αργούσε το ευρωπαϊκό ταχυδρομείο ή υπήρχαν πολλές ελληνικές ειδήσεις (...)»): «Για πού τόσο βιαστικός; τον ρώτησε. - Αφησέ με, του απάντησε ο Παπαδιαμάντης . Τρέχω να προφτάσω τον ήλιο. Εχω ένα μήνα να τον δω και τρέχω να τον προφτάσω πριν βασιλέψει» (Γιώργος Βαλέτας «ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ ΑΠΑΝΤΑ» εκδόσεις «ΓΙΟΒΑΝΗ»).Μόλις το 1906, ο Βλαχογιάννης θα τον πάει στο καφενείο της Δεξαμενής (σ.σ. ένα από τα πλέον θρυλικά λογοτεχνικά στέκια με θαμώνες δημιουργούς όπως ο Βάρναλης και πολλούς άλλους) όπου τον φωτογραφίζει ο Νιρβάνας στην πασίγνωστη «ασκητική» φωτογραφία του.
Παράλληλα, μεταφράζει - κυρίως από τα αγγλικά και τα γαλλικά - Ντοστογιέφσκι, Τουργκένιεφ, Γκυ ντε Μωπασάν, Ντυμά κ.ά.Το 1908 επιστρέφει, πάντα φτωχός, στο νησί του και στους δικούς του. Το Δεκέμβρη του 1910 πέφτει βαριά άρρωστος.
Στις 2 Γενάρη του 1911 φτάνει ένα τηλεγράφημα που τον πληροφορεί ότι το κράτος, «αναγνωρίζοντας» το έργο του... τον παρασημοφόρησε.
Λίγες ώρες μετά, το ξημέρωμα της 3η Γενάρη πέθανε, σκορπώντας τη θλίψη στο λαό.
Το 1925 στήθηκε η προτομή του και στη βάση της σκάλισαν τους στίχους από το «Μοιρολόγι της Φώκιας»: «(...) Σα νάχαν ποτέ τελειωμό/ τα πάθη κι οι καϋμοί του κόσμου (...)»...

Παρακάτω ένα σχετικό βίντεο από την τηλεοπτική εκπομπή που παρουσίαζαν ο Χρήστος Αβραμίδης και ο Αλέξανδρος Τριανταφύλλου.


Κύρια πηγή της ανάρτησης ένα κείμενο του Γρηγόρη Τραγγανίδα που δημοσιεύτηκε στον «Ριζοσπάστη»

Κοινοποίησέ το:

  • facebook
  • twitter
  • email
  • instagram
  • Linkedin
  • Reddit

Read next

  • Πολιτισμός
  • Πολιτισμός
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Γιατί στο βίντεο που ανέβασε ο Μαρινάκης εξαφανίστηκαν οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων; (vid)
Επικαιρότητα 12-05-25

Γιατί στο βίντεο που ανέβασε ο Μαρινάκης εξαφανίστηκαν οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων; (vid)

Η Χρύσα γυρίζει στον φυσικό της χώρο εργασίας, δίπλα στα παιδιά!
Εκπαίδευση 12-05-25

Η Χρύσα γυρίζει στον φυσικό της χώρο εργασίας, δίπλα στα παιδιά!

Αποδεκτή η παραίτηση Β. Χειμαριώτη - Αναπληρωτής Δήμαρχος Ν. Κέρκυρας ο Β. Κουλούρης
Κέρκυρα 12-05-25

Αποδεκτή η παραίτηση Β. Χειμαριώτη - Αναπληρωτής Δήμαρχος Ν. Κέρκυρας ο Β. Κουλούρης

Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδος και Ιονίου με απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ ορίζει προσωρινά και μέχρι να γίνουν οι διαδικασίες για την ανάδειξη του...

Ανοιχτή επιστολή συμπαράστασης στη δασκάλα, Σοφία Καψαλάκη από τον πατέρα του μικρού Γιωργάκη
Εκπαίδευση 12-05-25

Ανοιχτή επιστολή συμπαράστασης στη δασκάλα, Σοφία Καψαλάκη από τον πατέρα του μικρού Γιωργάκη

Στον σκουπιδοντενεκέ της Ιστορίας το δόγμα Μητσοτάκη: «Όποιος δεν σκύβει το κεφάλι, απολύεται»
Εκπαίδευση 12-05-25

Στον σκουπιδοντενεκέ της Ιστορίας το δόγμα Μητσοτάκη: «Όποιος δεν σκύβει το κεφάλι, απολύεται»

Στάση εργασίας 22/5 για τις εξετάσεις PISA - Αντιστεκόμαστε συλλογικά στην κατηγοριοποίηση των σχολείων !
Κέρκυρα 12-05-25

Στάση εργασίας 22/5 για τις εξετάσεις PISA - Αντιστεκόμαστε συλλογικά στην κατηγοριοποίηση των σχολείων !

Κάλεσμα στην εκδήλωση αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό λαό την Δευτέρα 12/5 στις 7μμ στο Πάντειο
Επικαιρότητα 12-05-25

Κάλεσμα στην εκδήλωση αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό λαό την Δευτέρα 12/5 στις 7μμ στο Πάντειο

«Η πιο ακριβή τουαλέτα στην Ευρώπη»: Το μοναστήρι στην Κέρκυρα που έχει προκαλέσει σάλο
Κέρκυρα 12-05-25

«Η πιο ακριβή τουαλέτα στην Ευρώπη»: Το μοναστήρι στην Κέρκυρα που έχει προκαλέσει σάλο

Δυνατό χαστούκι σε Πιερρακάκη και Μητσοτάκη: Η Χρύσα Χοτζόγλου επιστρέφει στο σχολείο της
Εκπαίδευση 12-05-25

Δυνατό χαστούκι σε Πιερρακάκη και Μητσοτάκη: Η Χρύσα Χοτζόγλου επιστρέφει στο σχολείο της

Η Χρύσα πίσω στη δουλειά! Απόφαση του Διοικητικού Εφετείου - Μεγάλη νίκη του  εκπαιδευτικού κινήματος
Εκπαίδευση 12-05-25

Η Χρύσα πίσω στη δουλειά! Απόφαση του Διοικητικού Εφετείου - Μεγάλη νίκη του  εκπαιδευτικού κινήματος

Κυβερνητικές ψευτοπαροχές …
Επικαιρότητα 12-05-25

Κυβερνητικές ψευτοπαροχές …

Συγκέντρωση για τη  δίκη των 8 συνδικαλιστών στα Δικαστήρια της Θεσσαλονίκης - Τρίτη 13/5
Εκπαίδευση 12-05-25

Συγκέντρωση για τη δίκη των 8 συνδικαλιστών στα Δικαστήρια της Θεσσαλονίκης - Τρίτη 13/5

Διαδικτυακή εκδήλωση - συζήτηση  «Αξιολόγηση, προσφυγές για μονιμοποίηση, νέες απειλές για διώξεις, πειθαρχικά, κατηγοριοποίηση του δημόσιου σχολείου και η απάντηση του κινήματος»  Δευτέρα 12/5, 8 μ.μ.
Εκπαίδευση 12-05-25

Διαδικτυακή εκδήλωση - συζήτηση «Αξιολόγηση, προσφυγές για μονιμοποίηση, νέες απειλές για διώξεις, πειθαρχικά, κατηγοριοποίηση του δημόσιου σχολείου και η απάντηση του κινήματος» Δευτέρα 12/5, 8 μ.μ.

Ο πρωθυπουργός της ακρίβειας, της συγκάλυψης και της αναξιοκρατίας μιλά για «αξιολόγηση» και απολύσεις
Εκπαίδευση 12-05-25

Ο πρωθυπουργός της ακρίβειας, της συγκάλυψης και της αναξιοκρατίας μιλά για «αξιολόγηση» και απολύσεις

22/5 Αγώνας για δημόσιο και δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά! - Λέμε ΟΧΙ στις εθνικές εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα – «Ελληνική Pisa» !
Εκπαίδευση 12-05-25

22/5 Αγώνας για δημόσιο και δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά! - Λέμε ΟΧΙ στις εθνικές εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα – «Ελληνική Pisa» !

Αίσχος!: Απειλή αργίας για εκπαιδευτικό που κατήγγειλε κενό σε σχολείο
Εκπαίδευση 11-05-25

Αίσχος!: Απειλή αργίας για εκπαιδευτικό που κατήγγειλε κενό σε σχολείο

Το ποδόσφαιρο (και όχι μόνο) στα δίχτυα του τζόγου
Αθλητικά 11-05-25

Το ποδόσφαιρο (και όχι μόνο) στα δίχτυα του τζόγου

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.